keskiviikko 30. syyskuuta 2015

Kipinän vapaaoppilaat esittäytyvät

Tanssikipinä RY on myöntänyt tanssinopettajien suositusten perusteella vapaaoppilaspaikkoja jo muutaman vuoden ajan. Viime keväänä valituksi tulivat Fanny Hakala ja Madeleine Östersund. He ovat treenanneet Kipinällä aktiivisesti jo monta vuotta. Kuluvan syksyn ja tulevan kevään ajan he saavat tanssia Kipinällä ilmaiseksi yhdistyksen tukemana. Sain heidät haasteltavaksi - nyt saatte te blogin lukijatkin tutustua näihin iloisiin tyttöihin ja kuulla miten tanssikausi on pyörähtänyt käyntiin. // Ida



Fanny discodance- ja Madeleine hiphop - tunnilla.

1) Kertokaa jotain itsestänne :)
Fanny: Fanny heter jag, är 18 år och går mitt tredje år i Vasa övningsskolas gymnasium. Jag är en positiv tjej som tycker om att lära sig nya saker. Jag strävar efter att alltid göra mitt bästa, vare sig det handlar om en dansuppvisning eller kemilabbrapport. 
Madeleine: Jag heter Madeleine och är 18 år och går i Vasa övningsskolas gymnasium. Jag har dansat snart fem år och i år är jag med i StreetEK för tredje gången.
 
2) Miten syksyn tanssitunnit ovat lähteneet käyntiin? 
Fanny: Efter en lång sommarlovspaus har det varit super roligt att vara tillbaka i de välbekanta danssalarna på Kipinä. Tyvärr blev jag förkyld efter första veckans lektioner så har tagit det lite lugnt nu i början. Det känns i alla fall bra att komma igång med dansen igen och jag är riktigt motiverad och förväntansfull till detta dansår. 
Madeleine: Jag hade sett fram emot att komma tillbaka till Kipinä men missade hela första veckan eftersom jag blev sjuk efter skolstarten. När jag kunde börja dansa igen kändes det väldigt roligt. Inte bara för dansen, utan också för att man träffade vänner som man inte träffar utanför danssalarna.
 
3) Kuinka paljon tanssia treenaatte viikossa? Mitä tunteja? 
Fanny: Under en vecka går jag på totalt 11 olika lektioner som är allt från balett till hiphop. Till favoriterna hör discodance och showjazz men tycker om allt där emellan också! Två gånger i veckan är det träningar med ShowEK-gruppen som gäller så det blir mycket showdans för min del. Som variation går jag också på yoga vilket kroppen tycker om.  
Madeleine: Förutom Street- och ShowEK är jag anmäld till 5 lektioner. Ifall humöret är på topp och skolarbeten inte hindrar så stannar jag på fler lektioner. Street danser har alltid lockat mer och house tillhör favoriten ända sedan jag började dansa. Nyligen har jag fattat intresse för discodance, så man kan säga att jag föredrar snabba koreografier. 
 
4) Mikä tanssissa on kivointa? 
Fanny: Det som jag tycker mest om med dansen är känslan. Känslan av att få uttrycka något med sin kropp, känslan av att få vara del av en grupp, känslan av att ta dansen till nästa nivå och känslan av att lyckas. Då jag dansar glömmer jag allt annat för en stund och det är den känslan som är den bästa. På något sätt lyckas dansen alltid tillfälligt trolla bort alla mina problem och jag blir alltid glad av att dansa.  
Madeleine: Bästa med dansen är att jag släpper alla bekymmer för en timme. Dessutom är det roligt att utmana sig själv och bara det att man lär sig en liten koreografi kan lyfta humöret flera steg. 
 
5) Kuinka alunperin löysitte Kipinälle? 
Fanny: Något år efter att jag slutade dansa balett på Kuula-institutet grundades Kipinä. Min mamma hade hört om det och tyckte det skulle passa dansintresserade mig så här har jag varit sedan dess.  
Madeleine: Under min lågstadietid spelade jag fotboll, men slutade då mina leder började krångla. Min syster började dansa på Kipinä och föreslog att jag skulle göra samma. Det var en stor förändring, men övning ger färdighet!
 
6) Mitä toiveita teillä on tulevalle lukuvuodelle? 
Fanny: Min önskan för detta läsår är att jag hinner dansa så mycket som möjligt och samtidigt kunna njuta av det. Jag vill inte att det ska börja kännas jobbigt att fara till träningarna utan att det alltid är lika roligt. Viktigt för mig är att hitta en bra balans mellan skola och dansen vilket jag just nu jobbar på. Det krävs alltid några veckor att komma in i rytmen men den börjar så småningom sitta. Jag hoppas att jag hålls frisk och att kroppen klarar av all träning. Att ta hand om min kropp är också något jag ska jobba mycket på i år.  
Madeleine: Jag tycker det är roligt att lära mig nya saker, så det här läsåret hoppas jag lära mig en hel del. Dessutom vill jag utvecklas mer, speciellt inom show. Jag hoppas hinna vara med på så många danslektioner som möjligt samtidigt som jag vill kunna satsa med skola och studentskrivningar. I slutet av läsåret vill jag kunna se framsteg och förhoppningsvis framgång i tävlingarna.
 
7) Mitä teette silloin kun ette ole Kipinällä? 
Fanny: Mellan skola, läxor och dans lämnar det inte så värst mycket tid men har jag extra tid tar jag vara på den. Jag tycker om att läsa, laga mat och baka, träffa vänner, löpträna eller bara ta det lugnt. Ibland glömmer jag att slappna av mellan alla vardagssysslor så då njuter jag extra mycket av lediga kvällar, sådana behövs också! Helst av allt ska det vara med en bra bok eller tv-serie, en kopp te och lite choklad.
Madeleine: Den tid jag inte spenderar åt skola eller dans försöker jag ta det lugnt så ofta det bara går. Mina fritidsintressen har ändrats under åren, men just nu trivs jag bäst med en bok i handen, eller om jag har mer tid en film eller tv-serie. Under helgerna umgås jag med vänner och familj, något som känns viktigt då vardagarna är fulla med dans.
 
8) Kysykää jotain toisiltanne? 
Fanny: Vad tror du att du skulle ha som fritidsintresse om du int skulle hålla på dans?
Madeleine: Om jag inte skulle ha dans som fritidsintresse skulle jag först och främst hitta någon annan form av träning. Som faktiskt fritidsintresse är det svårt att komma på något eftersom det är det här jag hållit på med i flera år. Jag tror jag skulle umgås mer med vänner på vardagarna och antagligen läsa mycket oftare. Och så frågan till Fanny: har du några mål inom dansen du vill uppnå?
Fanny: Mitt mål för iår är att förbättra tekniken. Även fast jag gått framåt de senaste åren känns det som att jag ännu har mycket att jobba på när det kommer till teknik.


Lyrical jazz - ja housetunnilta.



Madeleine ja Fanny yhteisen show EK-tunnin jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti